Porsche 928 - 4.5 Coupé automaat | 1e serie | top staat - AutoWereld.nl
 

Porsche 928 - 4.5 Coupé automaat | 1e serie | top staat

1979, Benzine, Automaat, Coupé,
€ 24.500
162.347 km

Algemeen

Prijs € 24.500
Bouwjaar 1979
Kilometerstand 162.347 km
Brandstof Benzine
Transmissie Automaat
APK -
BTW auto Nee, marge
Kenteken -
Datum deel 1 01-07-1979
Belasting Geen, belastingvrij
Topsnelheid -
Acceleratie -
Motorvermogen 177 kW (241 pk)
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 8-cilinder
Cilinderinhoud 4474 cc
Energielabel -
Carrosserie Coupé
Kleur -
Gewicht 1470 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -
Verbruik -
Introductiejaar juli 1978
Meer modelinformatie

Aanbieder

Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 1

8071SC Nunspeet

0341-257014

www.wimprins.nl

Extra informatie

Modelreeks: jul 1978 - aug 1983
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Motorrijtuigenbelasting: geen

Porsche 928 | 4.5 Coupe automaat

Iedereen heeft het altijd over het onsterfelijke karakter van de iconische Porsche 911. Maar laten we vooral ook het ijzersterke DNA van zijn GT-broer niet vergeten: de Porsche 928. Dit model mag dan de verregaande evolutie van ‘der Elfer’ zijn misgelopen, de oerkrachten van deze klassieker zijn minstens zo indrukwekkend. Bovendien was de V8-aangedreven Porsche zijn tijd ver vooruit. Vandaar ook dat we er bij Prins meteen 2 tegelijk inkochten toen we de kans kregen. Dit exemplaar beschikt over de originele lakkleur genaamd Petrolblau en heeft een opnieuw bekleed interieur. En die andere 928? Die is inmiddels alweer verkocht…

Historie

Naast 2x een 928, bezat de verzamelaar van wie we de Porsches kochten onder andere een 911 Carrera 3.0 en een originele Abarth. Liefhebbers kopen liefhebbersauto’s, zegt men weleens. Dit moet dan een echte kenner zijn geweest, aangezien de Porsche 928 één van de meest ondergewaardeerde sportauto’s is uit de vorige eeuw. Onterecht, wat ons betreft.
Dit exemplaar begon zijn loopbaan in Oostenrijk, Wenen om precies te zijn. Daar was hij in het bezit van mevrouw Nora Schmid. Via de gerenommeerde Duitse Porsche specialist Georg Konradsheim kwam de 928 in handen terecht van zijn voormalig eigenaar. Konradsheim is verantwoordelijk voor diverse restauratiewerkzaamheden binnen + buiten en staat er doorgaans om bekend een unieke collectie Porsches te hebben. Alleen al om die laatste reden moet de 928 er zich thuis hebben gevoeld…

In- & exterieur

Met zijn verder doorgetrokken daklijn en vele glaswerk maakt de Porsche 928 op het eerste oog een meer gestrekte indruk dan de 911. De 1e serie, waar dit exemplaar onder valt, onderscheidt zich door middel van slanker vormgegeven bumpers en smallere, dieper gelegen achtlichtunits. De klapkoplampen bleven door de jaren heen intact; waarom zou je zo’n unieke gadget ook veranderen? Anders dan op andere auto’s blijven deze lampen je namelijk ook in ‘gesloten’ toestand aanstaren, doordat ze achterover dichtklappen in plaats van voorover.
De 5-gaats velgen zijn helemaal tijdcorrect en ook de fraaie Petrol Blue carrosserie is hartstikke origineel. Atlhans, qua kleur. Het lakwerk is immers volledig overgespoten door Georg Konradsheim. Binnenin bemoeide de specialist zich verder met de aankleding: het zwart lederen 2+2 interieur is in z’n geheel opnieuw bekleed en dat is op een prachtige, Porsche-waardige manier gedaan.

Opties & extra’s

Voordat we de vooruitstrevende techniek onder de kap belichten, graag uw aandacht voor de vele andere details die bevestigen dat de Porsche 928 een auto ‘van de toekomst’ was. En is. Met fabrieksopties als een sperdifferentieel, getint glas, Climate Control, voorbereiding voor de autotelefoon inclusief antenne én een elektrisch bedienbaar schuifdak, kan de luxe grand tourer zich op vele vlakken nog steeds meten met de moderne machines van deze wereld. Waarvan akte.

Techniek & performance

Oud 911-gedienden zweren bij een luchtgekoelde boxermotor, maar deze 928 was in de jaren 70 al watergekoeld. Kortom, helemaal van deze tijd. Sowieso is de configuratie niet te vergelijken met die van ‘der Elfer’: de dikke 8-cilinder ligt in het front opgesteld en meet een inhoud van maar liefst 4,5 liter. Zonder hulp van turbo’s weet de V8 het tot 240 pk te schoppen. Alle paarden worden richting de achteras gestuurd. Wie de handbak perfect bedient, accelereert binnen 6,8 seconden vanuit stilstand voorbij de 100 km/h. De topsnelheid van 230 km/h is eveneens een reden om eens een stukje Autobahn te proberen. Deze klassieke Porsche GT is zijn streken duidelijk nog niet verleerd. Gelukkig…

Met hartelijke groet,
Prins Classics

Meld een fout

Contact opnemen met Autobedrijf Wim Prins

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken