
Alfa Romeo Alfasud - Nederlandse 1.5 Valentino
Algemeen
Prijs | € 11.745 |
Bouwjaar | 1982 |
Kilometerstand | 106.569 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 5 |
APK | Ja, tot 31 juli 2026 |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | HT-26-XB |
Datum deel 1 | 14-05-1982 |
Topsnelheid | - |
Acceleratie | - |
Motorvermogen | 63 kW (86 pk) |
Aantal deuren | 5-deurs |
Aantal zitplaatsen | 4 |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1491 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Hatchback |
Kleur | Bruin (Metallic) |
Oorspronkelijke kleur | Bronzo (bruin metallic) |
Gewicht | 900 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | - |
Introductiejaar | juni 1981 |
Meer modelinformatie |


Aanbieder
Vergelijkbare Alfa Romeo Alfasud occasions

Opties & accessoires
- Getint glas
Extra informatie
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Topsnelheid: 165 km/u
Interieur: Zwart, Velours
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
= Aanvullende opties en accessoires =
Comfort & Interieur
- Hoofdsteunen
- Toerenteller
Exterieur
- Achterruitverwarming
- Metallic lak
= Bijzonderheden =
Nederlandse Alfasud 1.5 Valentino. Roestvrij, origineel en uiterst zeldzaam. Voorzien van veel onderhoudsfacturen en apk formulieren. Technisch nergens op bespaard en uitstekend onderhouden. Daardoor stuurt en schakelt de Sud perfekt. APK t/m juli 2026 zonder opmerkingen! Te koop van particulier in consignatie, inruil bespreekbaar.
In 1980 gaf Alfa Romeo de Italiaanse modeontwerper Valentino Garavani de opdracht om een actiemodel te ontwerpen op basis van de Sud. Hij koos voor een zeldzame tint Brons metallic in combinatie met een zwart dak, gouden wielen en gouden Valentino zijstrepen. Het interieur kreeg zwart velours met gouden biezen, een houten stuur en bruin tapijt.
De buitenzijde ziet er heel mooi uit en de metallic lak heeft een diepe glans. Om cosmetische redenen is de Sud in het verleden professioneel overgespoten. Uiteraard is toen ook de Valention striping opnieuw aangebracht. Er zijn nauwelijks gebruikssporen. De eigenaar gebruikt de Alfa regelmatig gebruikt en dat is uiteraard genieten. Maar in het drukke verkeer is er recent een lichte frontschade ontstaan en die is weer heel netjes hersteld. Je kan aan alles zien dat er goed voor de auto is gezorgd.
Het interieur is volledig origineel en in een opvallend nette staat. De stoelen zijn nog voorzien van de originele bekleding. Het dashboard is helemaal heel en de instrumenten werken allemaal zoals het hoort. Echt prachtig zo’n tijdcapsule. Deze Alfasud is van binnen dus 100% origineel en dat is uniek te noemen. De enkele overgebleven Sud’s zijn vaak simpele 1.2 versies en zo'n prachtige 1.5 Valentino is bijna niet meer te vinden.
De betrouwbare boxermotor start direct zowel koud als warm en klinkt geweldig. Een boxermotor heeft veel voordelen: trillingsvrij, laag zwaartepunt en geen enkel kritisch toerental. Op de snelweg is de motor opvallend stil dankzij het dubbele schot in de motorruimte. De Alfasud was de best sturende voorwielaandrijver uit zijn tijd en het rijden is nog steeds heel leuk; strak sturend, krachtige remmen en een lekker snerpend geluid. Je rijdt in een moderne klassieker die je elke dag kan gebruiken.
De Sud is ontworpen door Rudolf Hruska en zijn team en die hebben binnen de gestelde termijn en binnen het budget een geniale compacte auto ontwikkeld. Lovende kritieken van alle autojournalisten vanwege heel veel positieve punten. Het had een groot succes kunnen worden, zo'n 2 jaar voordat de Volkswagen Golf op de markt kwam en die kon ook enorm roesten.... Door de onervaren werknemers aan de lopende band, de vele stakingen en het slechte staal waren de eerste jaren een drama. Gelukkig is er sinds 1980 beter staal gebruikt, zelfs deels verzinkt.
Zoals vermeld is de mooie Sud uitstekend onderhouden. In 2022 en slechts 3.900 km geleden is de distributieriem vervangen inclusief spanrollen en waterpomp. Ook in 2022 zijn de remklauwen aan de voorzijde gereviseerd. Er is toen een grote beurt uitgevoerd inclusief een nieuwe (originele!) uitlaatdemper. Verder zijn o.a nog de schakelbussen van de versnellingsbak en de keerring vervangen. De motor en bak zijn dus lekvrij. Ook de hoofdremcilinder en de reactiearm bussen zijn nieuw.
U bent van harte welkom bij YOUR CLASSIC CAR in Naarden op bedrijventerrein Gooimeer Zuid direct aan de snelweg A1. Wij zijn flexibel en ook buiten de gangbare kantoortijden bereikbaar, bijvoorbeeld via Whatsapp. Er zijn geen vaste openingstijden. Uw inruilauto is welkom en wij berekenen geen afleveringskosten. Daarnaast hebben wij uitgebreide ervaring met de import en export van auto's en maken graag een complete offerte inclusief al uw wensen zoals exportdocumenten, een 14 daags kenteken inclusief groene kaart of transport tot aan uw voordeur. Kijk ook eens naar de reviews op onze contact & reviews pagina.
Hoeveel kost een Alfa Romeo Alfasud verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.