Let op! Geld lenen kost geld
Alvis Speed 20 - SB 12/50 Tourer - AutoWereld.nl
 

Alvis 12/50 - SB 12/50 Tourer

06-1924, Benzine, Handgeschakeld, Chassis+Cabine, Bruin
€ 29.900
100 km

Algemeen

Prijs € 29.900
Bouwjaar Juni 1924
Kilometerstand 100 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 4
APK Nee
BTW auto Nee, marge
Kenteken DZ-46-82
Datum deel 1 27-05-1924
Motorvermogen -
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 5
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 1496 cc
Energielabel -
Carrosserie Chassis+Cabine
Kleur Bruin
Oorspronkelijke kleur -
Gewicht 1090 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -

Aanbieder

Geert Jan Peters Klassieke Automobielen
Betonstraat 12-a

8263BM Kampen

0644535165

geertjanpeters.nl

Extra informatie

Alvis SB 12/50
Bouwjaar 1924
Kleur: Bruin/Zwart
Autonummer: 8231
Chassisnummer: 2902
Motornummer: 3747

Geen Speed 20, maar een 12/50 zit niet in het verplichte keuzemenu.

Deze Alvis SB 12/50 met Tourer body van Cross & Ellis is in een hele mooie en vooral originele staat. Voorzien van een 1496 CC viercilinder (overhead-valves) lijnmotor met een 4 gangen versnellingsbak in ladderchassis met subframe.
Ca. 10 jaar in bezit van de huidige eigenaar, die hem in deze tijd goed heeft onderhouden en er veel aan heeft laten doen door diverse specialisten.
Technisch is de auto in een zeer goede staat. Optisch valt er ook niets aan op te merken.
Voor wie interesse heeft in een vooroorlogse auto van een aansprekend merk is dit een echte aanrader.

De Alvis 12/50 is een auto die in 1923 werd geïntroduceerd door het Britse bedrijf Alvis Car and Engineering Company Ltd. Hij kende een reeks versies, waarvan de laatste in 1932 werd geproduceerd. Een reeks fabriekscarrosserieën (gemaakt door Carbodies en Cross & Ellis) was leverbaar met twee of vier zitplaatsen, met open of gesloten carrosserieën.

SA en SB
De eerste 12/50's werden eind 1923 geproduceerd voor modeljaar 1924. De auto's uit dit eerste productiejaar werden aangeduid als SA en SB. De SA had een 1496 cc 4-cilinder kopklepmotor in een chassis met een wielbasis van 108,5 inch (2756 mm), terwijl de SB een wielbasis had van 112,5 inch (2858 mm). De SB was aanvankelijk uitgerust met de 1496cc-motor, maar na de introductie van een 1598cc-versie van de OHV-motor werd dit de standaarduitvoering. De motoren van deze vroege auto's zaten in een subframe dat aan het relatief slanke ladderchassis was geschroefd. De SA had meestal een tweezits carrosserie, meestal de Super Sports 2/3-zitter, bijgenaamd "eendenrug" vanwege zijn puntige achterkant, die naar verluidt op die van een eend leek. De meeste SB-auto's hadden een Super Sports vierzits carrosserie, maar een flink aantal was ook voorzien van touring carrosserieën uit de standaard Alvis-reeks. De SA en SB 12/50's werden gebouwd met (dubbele remblokken) alleen op de achterwielen. Alle 12/50's hadden een niet-gesynchroniseerde vierversnellingsbak met rechtse schakel. De koppeling was een aluminium conus met stoffen bekleding. De auto's hadden het stuur rechts.

SC
De SC arriveerde in de herfst van 1924 voor modeljaar 1925 met de grotere 1598 cc motor als standaard (hoewel de 1496 cc motor voor sportief gebruik kon worden gespecificeerd). De meeste SC 12/50's werden gebouwd op het langere chassis, dat standaard zou blijven voor de 12/50 tot het einde van de productie. Remmen op de voorwielen werden als optie aangeboden op dit model: een vooras van nieuw ontwerp kon met of zonder remmen worden geleverd. De krachtoverbrenging vond plaats via een aandrijfas met rollagers van nieuw ontwerp.

Cross & Ellis was een Britse carrosseriebouwer. Het bedrijf werd in 1919 in Coventry opgericht en bleef actief tot 1938.
Harry Cross en Alf Ellis werkten samen in de carrosseriefabriek van Daimler Company in Coventry tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1919 startten ze samen een bedrijf in Stoke Row, Coventry, waar ze eerst zijspannen voor motorfietsen maakten, daarna ook carrosserieën voor bedrijfswagens en later voor personenauto's.

Ze waren belangrijke leveranciers van de bedrijven uit Coventry, Alvis, die in 1921 hun eerste carrosserie voor hun 10/30-model maakte, en Lea Francis.

In 1934 probeerden ze hun klantenkring uit te breiden en namen ze een eigen stand in op de London Motor Show, waar ze een coupé op een Triumph Gloria-chassis tentoonstelden. Dit werd gevolgd door sedancarrosserieën op Hillman-, Humber- en Wolseley-chassis.
Halverwege de jaren 30 zorgden dalende verkopen en prijsdruk ervoor dat Cross & Ellis verliezen begon te lijden en in 1938 failliet ging.
Alvis SB 12/50
Year of construction 1924
Colour: Brown/Black
Car number: 8231
Chassis number: 2902
Engine number: 3747

This Alvis SB 12/50 with Tourer body by Cross & Ellis is in a very nice and especially original condition. Equipped with a 1496 CC four-cylinder in-line engine with a 4-speed gearbox in a ladder frame with subframe.
About 10 years in possession of the current owner, who has maintained it well during this time and has had a lot done to it by various specialists.
Technically the car is in a very good condition. Optically there is also nothing to remark.
For those interested in a pre-war car of an appealing brand, this is highly recommended.

The Alvis 12/50 is a car introduced by British business Alvis Car and Engineering Company Ltd in 1923. It went through a series of versions, with the last ones being made in 1932. A range of factory bodies (made by Carbodies and Cross & Ellis) could be specified in two- or four-seat form, with either open or closed bodies.

SA and SB
The first 12/50s were produced in late 1923 for the 1924 model year. The cars from this first year of production were designated SA and SB. The SA had a 1496 cc 4-cylinder overhead valve engine in a chassis with a wheelbase of 108.5 in (2,756 mm), while the SB had a wheelbase of 112.5 in (2,858 mm). The SB was initially fitted with the 1496cc engine, but after the introduction of a 1598 cc version of the OHV engine this became the standard fitment. The engines of these early cars were carried in a subframe bolted to the relatively slender ladder chassis. The SA usually carried two-seat bodywork, typically the Super Sports 2/3-seater nicknamed "duck's back" because of its pointed rear end, said to resemble that of a duck. The majority of SB cars carried Super Sports four-seater bodywork, but a good number were also fitted with touring bodies from the standard Alvis range. The SA and SB 12/50s were built with (twin shoed) brakes on the rear wheels only. All the 12/50s had a four speed non-synchromesh gearbox with right hand change. The clutch was a fabric-faced aluminium cone. The cars were right hand drive.

SC
The SC arrived in Autumn 1924 for the 1925 model year with the larger 1598 cc engine as standard (though the 1496 cc unit could be specified for sporting use). Most SC 12/50s were built on the longer chassis, which would be standard for the 12/50 until the end of production. Front wheel brakes were offered as an option on this model: a front axle of new design could be supplied with or without brakes. Power transmission was via a roller-bearing prop shaft of new design.

Cross & Ellis was a British vehicle coachbuilder. It was founded in Coventry in 1919 and continued in operation until 1938.
Harry Cross and Alf Ellis worked together in the bodyshop at the Daimler Company factory in Coventry during World War I. In 1919 they went into business together in a works in Stoke Row, Coventry making motorcycle sidecars at first before also making commercial vehicle bodies and then car bodies.
They were major suppliers to the Coventry companies Alvis making their first car body for their 10/30 model in 1921 and Lea Francis.
In 1934 they were trying to widen their customer base and took their own stand at the London Motor Show and exhibited a coupe built on a Triumph Gloria chassis. This was followed by saloon bodies on Hillman, Humber and Wolseley chassis.
In the mid 1930s falling sales and a squeeze on prices led Cross and Ellis to start taking losses and in 1938 they went into liquidation.

Hoeveel kost een Alvis 12/50 verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Geert Jan Peters Klassieke Automobielen

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken

Meer bekijken