
Algemeen
Prijs | € 24.950 |
Bouwjaar | 1972 |
Kilometerstand | 72.270 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 4 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | - |
Datum deel 1 | 30-06-1972 (import) |
Motorvermogen | 147 kW (200 pk) |
Aantal deuren | 5-deurs |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Aantal cilinders | 6-cilinder |
Cilinderinhoud | 3000 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | Sedan |
Kleur | Zilver (Metallic) |
Oorspronkelijke kleur | Polaris Zilver metallic |
Gewicht | 1390 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |

Aanbieder
Opties & accessoires
- Hoofdsteunen achter
Extra informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.390 kg
Topsnelheid: 210 km/u
Interieur: Donkerblauw, Velours
Aantal sleutels: 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
= Aanvullende opties en accessoires =
Comfort & Interieur
- Armsteun achter
- Hoofdsteunen voor
- Lederen stuurwiel
- Toerenteller
Exterieur
- Metallic lak
= Bijzonderheden =
1972 BMW E3 3.0 Si - Puur analoog rijplezier met legendarisch DNA
Een unieke BMW voor de liefhebber van analoge rijdersauto’s: deze BMW 3.0 Si uit 1972, uitgevoerd in het stijlvolle Polaris Zilver, combineert souplesse met kracht, stijl met rauwe mechaniek. Dit is de onderbelichte grote broer van de legendarische BMW 3.0 CSi met hetzelfde befaamde 3.0-liter zescilinder-in-lijn blok dat ook gebruikt werd in de eerste iteraties van de iconische 3.0 CSL Batmobile. De 3.0 Si biedt dezelfde klassieke BMW-beleving als de CSi, maar blijft voor veel liefhebbers momenteel nog binnen bereik. In tegenstelling tot de CSi is de E3 3.0 Si echter volledig in-house door BMW gebouwd en staat hij bekend als een robuuster en minder roestgevoelig alternatief.
Onder de motorkap ligt een 6-in-lijn M30B30-blok, wat 200 pk levert via de mechanische Bosch D-Jetronic injectie. In combinatie met de handgeschakelde transmissie zorgt dit voor een directe gasrespons en een lineaire vermogensafgifte. Deze unieke 3.0 Si heeft geen stuurbekrachtiging, airco, elektrische ramen of een schuifdak. De auto weegt hierdoor ca. 1.390 kg. Dit is analoog rijden in de meest pure vorm. De 3.0 Si is zowel comfortabel voor lange ritten als verrassend sportief op bochtige wegen. De natuurlijke balans, het ontbreken van elektronische tussenkomst en het directe stuurgevoel maken iedere kilometer een beleving. Lekker schakelen, luisteren, voelen zoals BMW het oorspronkelijk bedoelde: Freude am Fahren!
Sommigen beschouwen de 3.0 Si zelfs als de betere rijdersauto ten opzichte van de CSi coupé, dankzij zijn vergelijkbare gewicht, maar meer neutrale handling door het uitgebalanceerde chassis en de betere gewichtsverdeling. BMW positioneerde dit model in de jaren ’70 als sportieve topklasse sedan en Alpina besloot om een eigen versie op te bouwen van deze auto.
Deze auto werd origineel geleverd in 1972 door BMW Paris en is door ons bij een Classic Car dealer in België ingekocht. Daarna hebben wij hem direct afgezet bij een E3 specialist voor groot onderhoud t.w.v. €2.650 (factuur aanwezig). Hoewel de onderhoudshistorie beperkt is, is de auto in het verleden gerestaureerd en verkeert hij in uitzonderlijk nette staat voor zijn leeftijd.
Technische specificaties:
• Motor: 3.0L M30B30, zescilinder lijnmotor
• Vermogen: 200 pk bij 5.500 tpm
• Koppel: ca. 272 Nm bij 4.300 tpm
• Injectie: Bosch D-Jetronic
• Transmissie: Gertrag 4-versnellingen handgeschakelde transmissie
• Aandrijving: achterwielaandrijving
• Gewicht: ca. 1.390 kg
• Topsnelheid: ± 210 km/u
Deze unieke BMW 3.0 Si is een zeldzame kans voor de liefhebber die het ultieme analoge gevoel zoekt in een stijlvolle sedan met historie, potentie en karakter.
Neem gerust contact met ons voor meer informatie. Proefrit enkel mogelijk bij serieuze interesse. De auto kan bij ons onder de brug worden nagekeken. Uiteraard zijn aankoopkeuringen toegestaan bij specialisten in de buurt. Ondanks zorgvuldige samenstelling van deze advertentie kunnen typefouten voorkomen. Aan deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend.
Hoeveel kost een BMW 3-serie verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.