BMW 5-serie - 523i - AutoWereld.nl
 

BMW 5-serie - 523i

11-1999, Benzine, Handgeschakeld, Sedan, Groen
€ 4.900
166.000 km
Prijs € 4.900
Bouwjaar November 1999
Kilometerstand 166.000 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 5
APK Ja, tot 21 januari 2026
BTW auto Nee, marge
Kenteken 94-JG-RN
Datum deel 1 18-11-1999
Topsnelheid 228 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 8,50 sec
Motorvermogen 125 kW (170 pk)
Aantal deuren 4-deurs
Aantal zitplaatsen 5
Aantal cilinders 6-cilinder
Cilinderinhoud 2494 cc
Energielabel -
Carrosserie Sedan
Kleur Groen (Metallic)
Oorspronkelijke kleur -
Gewicht 1450 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -
Verbruik (±) 1 op 11
Introductiejaar december 1995
Meer modelinformatie

Aanbieder

Fedde Zwart
Linnaeusstraat 45 A2

1093EG Amsterdam

Opties & accessoires

Veiligheid
  • ABS
  • Airbags
  • Alarm
  • Centrale deurvergrendeling
  • Hoofdsteunen achter
  • Mistlampen
  • Parkeersensor
  • Startonderbreker
  • Traction Control
Comfort
  • Airconditioning
  • Boordcomputer
  • Cruise Control
  • Elek. bedienbare ramen
  • Elek. verstelbare spiegels
  • In hoogte verstelbaar stuur
  • Lederen bekleding
  • Stuurbekrachtiging
  • Xenon verlichting
Multimedia
  • Radio/cassette-speler
Tuning
  • Lichtmetalen velgen
Praktisch
  • Achterbank neerklapbaar
  • Skiluik
Exterieur
  • Buitenspiegels in carrosseriekleur
  • Bumpers in carrosseriekleur

Extra informatie

Specificaties

Model: BMW E39 523i sedan
Kleur: Oxfordgrün II (donkergroen metallic)
Motor: "bulletproof" 2.5 liter M52TÜ zescilinder in lijn, 170 pk. Zou met gemak ruim 300.000km moeten kunnen aantikken. 400.000km komt ook voor.
Transmissie: Handgeschakeld, 5 versnellingen
Interieur: zwart nappaleder uit de E39 "Edition" (origineel stof, professioneel omgebouwd)
Extra's: skiluik en achterbank neerklapbaar.
Verbruik: mijn verbruik is vrij steady 1:11,5 (8.7L/100km)
Velgen: 17 inch zeldzame lichtmetalen BMW velgen "Style 81" die de lijnen van de E39 mooi complimenteren
Kenteken: origineel Nederlands
APK: tot januari 2026
Sleutels: Compleet

Historie
Nieuw geleverd aan een diplomaat in Den Haag, die de auto bijna 20 jaar lang onderhouden heeft bij zijn dealer BMW Dusseldorp (alle stempels in onderhoudsboekje). Daarna eind 2018 overgekocht door de BMW monteur van Dusseldorp die de auto in onderhoud had, met als doel doorverkoop. Sinds medio 2021 in ons bezit. Formeel dus drie eigenaren, maar slechts 2 particulieren die er echt in gereden hebben.

Onderhoud

Tot eind 2018 bij BMW Den Haag dealer onderhouden, daarna bij BMW specialisten.
Mei 2025: groot onderhoud: olie, bougies, lucht- en interieurfilter, stadslicht. €892,- bij BMW-specialist Van den Hengel.
2024: airco-service. Airco is ijskoud en vrij van geuren.
2023: nieuwe accu
Tussentijds onderhoud (elke 15.000 km): oliewissels en klein onderhoud door bevriende BMW-monteur en van den Hengel.
Augustus 2021 aankoopbeurt (112k km): Olie, filters, vloeistoffen, wisserbladen, nieuw stuurbekrachtigingsreservoir, motorreiniging, nieuwe radiateur.
In 2021 rondom nieuwe Vredestein Quatrac Pro all-season banden (nu 50.000 km mee gereden, nog in goede staat).
Originele Hella facelift Angel Eyes gemonteerd als vervanging van de pre-LCI verlichting
Pixelreparatie dashboard & radio (alle pixels op dashboard werkend, paar defecte op de radio)
Zwart nappalederen Edition-interieur gemonteerd als vervanging van de stoffen bekleding die erin zat.

Staat
Technisch uitstekend: motor loopt mooi, rijdt en schakelt strak, airco en elektronica werken volledig. Nooit problemen bij de APK. Starten, lopen dus.
Bij koude start hoor je een rubbertje een beetje aanlopen, volgens BMW specialist is dit normaal en geen probleem. Geluid verdwijnt ook na een paar minuten.
Niet in gerookt, geen huisdieren in vervoerd.
Optisch: Originele lak (26 jaar oud, dus de nodige krasjes, deukjes en plekjes). Alleen de motorkap ooit professioneel overgespoten in originele kleur (zaten paar plekjes in de blanke lak).
Deukje op het portier linksachter doordat er een fiets tegenaan is gevallen, en een klein deukje op de lijst linksonder (zie foto's). Ik heb een offerte van 650 euro om dit te laten straktrekken
Ook twee kleine sterretjes in de voorruit.
Deurgreep bestuurderskant is losgeraakt; vervangend onderdeel is besteld en wordt binnenkort gemonteerd bij Van den Hengel.
Deur bestuurderszijde moet misschien een beetje gesteld worden, er lijkt wat speling tussen de voor- en achterdeur. Alles werkt echter prima, geen problemen met de vergrendeling, er komt geen wind of water binnen. Geen bekende schadehistorie.
Paar kleine overige gebreken (typische E39 kwaaltjes): cupholders voorin werken niet helemaal goed, en sigaretten-aansteker sluit niet meer (maar geeft nog wel stroom voor eventueel bluetooth (Wegman) of voor een oplader.
Wat binnenkort moet gebeuren: over 4.000km moeten de remschijven en blokken worden gedaan.

Het is dus geen spiksplinternieuwe E39 maar dan zit je ook in een andere prijsklasse. Het is wel een goed onderhouden, technisch uitstekende auto waar je nog vele jaren plezier van kunt hebben.

Fun Facts
De auto heeft in meerdere films en series "gespeeld", onder anderen: "Mocro Mafia" seizoen 6 (auto van Tatta), "de Vuurwerkramp" (auto van hoofdinspecteur) en de kinderfilm "Iedereen is van de Wereld" (auto van de minister).

De auto staat nu in Amsterdam Oost en binnenkort nabij Gaasperplas. Bezichtiging op afspraak.

Hoeveel kost een BMW 5-serie verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Fedde Zwart

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken