Let op! Geld lenen kost geld
Citroën DS - Chapron Le Caddy / 1 of 3 - AutoWereld.nl
 

Citroën DS - Chapron Le Caddy / 1 of 3

1962, Benzine, Handgeschakeld, Cabriolet, Goud
€ 325.000
500 km

Algemeen

Prijs € 325.000
Bouwjaar 1962
Kilometerstand 500 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 4
APK -
BTW auto Nee, marge
Kenteken AL-70-05
Datum deel 1 19-10-1962 (import)
Motorvermogen -
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 5
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud -
Energielabel -
Carrosserie Cabriolet
Kleur Goud
Oorspronkelijke kleur Or Metallic (licht goud)
Gewicht 1248 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -

Aanbieder

DTM Collectibles
Nieuwe Havenweg 57A

1216BN Hilversum

0652736233

www.dtmcollectibles.com

Extra informatie

Modeljaar: 1962
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielbasis: 313 cm
Interieur: Zwart, Stof
Emissieklasse: Euro 0
Aantal eigenaren: 3
Motorrijtuigenbelasting: geen
Inbegrepen afleverpakket: Basispakket
Dit afleverpakket bevat: Geldige APK, RDW-leges, Wettelijke garantie

= Aanvullende opties en accessoires =

- Geldige APK
- RDW-leges
- Wettelijke garantie

= Bijzonderheden =

Quand l'extase rencontre l'artisanat. – Henri Chapron 

De Citroen DS. Een auto die zich bijzonder hoog op het lijstje van ‘Franse auto-iconen’ schaart. De baanbrekende veertechniek met hydrauliek -die overigens het leven van de Franse president redde- en het eigenwijze design. Alles was totaal anders dan gebruikelijk, iets waar de Fransozen van houden! Henri Chapron in het bijzonder, hij bouwde langs de Neuilly-sur-Seine prachtige koetsen voor op chassis van oude Fords, die bleven staan na de oorlog. Later werden de koetsen gebouwd voor Bugatti, Fiat, Talbot, Delage en Hotchkiss.

In de jaren ’50 kreeg Henri het even lastig; De meeste autofabrikanten stapte over naar een zelfdragende carrosserie, wat betekende dat de koetsbouw ophield met bestaan. Chapron zag echter een grote kans; de DS. Waarom? Deze werd nog wél geleverd op een apart, stijf platform van de body! Zo ontwikkelde hij twee modellen; ‘La Croisette’ (de tweezitter) en ‘Le Caddy’ (de vierzitter).

De modellen vielen dusdanig in de smaak, dat Citroen hem vroeg het productiemodel van hun ‘decapotable’ te maken, samen met Flaminio Bertoni, hoofd ontwerper van het merk destijds. Op het platform van de ‘break’ (station) werden er totaal 1.365 stuks geboren onder de noemer Decapotable Usine. Voor de échte connaisseurs bouwde Henri de unieke koetsen op bestelling zoals vanouds. Wegens de vele aanpassingen, man uren en unieke details, werden er slechts enkele per jaar langs de Seine geboren.

Die van ons? Zoals je wellicht onderhand wel een beetje bent gewend. We durven te stellen, één van de (drie) uniekste exemplaren. Van de Chapron ‘Le Caddy’ zijn er slechts 37 stuks gebouwd in totaal. In 1962 ging Citroen over naar het nieuwere type en werden er technisch ‘upgrades’ doorgevoerd. Zo ging het elektrische systeem van 6- naar 12 Volt, werd het hydraulische systeem van laag- naar hoge druk gebracht en werden er wat andere kinderziektes genezen. De technische vooruitgang kreeg ook kritiek; Zo vonden veel mensen het ‘oude’ model DS veel mooier. Henri Chapron bouwde in 1962 daarom drie Le Caddy’s met de oude look, maar met de nieuwe techniek. Best of both worlds! Ons exemplaar werd op de 1962 Autosalon in Parijs, naast de Concorde, getoond aan het publiek.

Dit exemplaar is gevonden door een Nederlandse liefhebber, die haar voor meer dan 500.000 euro (!!) heeft laten restaureren over een periode van 4 jaar, met als missie de mooiste DS Chapron te maken. Enkel de beste specialisten zijn met de ‘Caddy’ gemoeid en alles is gedocumenteerd. Wegens privé omstandigheden moest de eigenaar afscheid nemen enkele maanden na afronding van het project.  We hebben haar op de Techno Classica in Essen vorige maand gepresenteerd, waar ze de ‘Best Convertible of Show’ won, mede-gejureerd door Maikel de Munnik. Moeten we nog heel veel meer vertellen? Tot snel!

LET OP; Wij zijn enkel op afspraak geopend. 

Hoeveel kost een Citroën DS verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met DTM Collectibles

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken