Let op! Geld lenen kost geld
Mercedes-Benz 190-serie - 190E 2.5-16 Evolution 1 - AutoWereld.nl
 

Mercedes-Benz 190-serie - 190E 2.5-16 Evolution 1

1989, Benzine, Handgeschakeld, Sedan, Zwart
€ 89.500
146.997 km

Algemeen

Prijs € 89.500
Bouwjaar 1989
Kilometerstand 146.997 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 5
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken 06-SP-JB
Datum deel 1 06-04-1989 (import)
Topsnelheid -
Acceleratie -
Motorvermogen 143 kW (194 pk)
Aantal deuren 4-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 2498 cc
Energielabel -
Carrosserie Sedan
Kleur Zwart (Metallic)
Oorspronkelijke kleur Blau Schwarz (zwart metallic)
Gewicht 1290 kg
Trekgewicht max 1500 kg
Trekgewicht onger. 645 kg
Verbruik -
Introductiejaar april 1986
Meer modelinformatie

Aanbieder

Carel Wüst Classics BV
Jan van der Heijdenstraat 34

3261LE Oud-Beijerland

018724157

Opties & accessoires

Veiligheid
  • ABS
  • Centrale deurvergrendeling
Comfort
  • Lederenbekleding
Tuning
  • Lichtmetalenvelgen

Extra informatie

Technische informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.800 kg
Wielbasis: 267 cm

Interieur
Interieurkleur: Zwart

Milieu
Emissieklasse: Euro 0

Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 4

Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: € 192 - € 211 per kwartaal

Afleverpakketten
Inbegrepen afleverpakket: Geen garantie

= Aanvullende opties en accessoires =

Exterieur
- Elektrisch schuifdak
- Metallic lak
- Sperdifferentieel

Overig
- Achterhoofdsteunen
- Elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel
- Radio-casettespeler

= Bijzonderheden =

Wij verkopen deze uiterst zeldzame Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution 1 in opdracht van een klant. Daarom geen garantie.

De Mercedes-Benz 190 2.3-16
In de jaren 80 van de vorige eeuw wilde men bij Mercedes-Benz naar een verjongend merkimago toe. Waarom? Omdat men er achter was gekomen dat de gemiddelde leeftijd van de BMW rijder lager was dan die van de Mercedes-Benz rijder. Niet veel, 1,4 jaar gemiddeld maar toch genoeg om actie te ondernemen vond men.

Daarbij had BMW in die tijd al een modelreeks onder de 5-serie en Mercedes-Benz onder de E-klasse (de toenmalige W123) niet. Het resultaat moest, zoals men van Mercedes-Benz bij de introductie van een nieuw model verwacht mocht worden, verbluffend. Een sportief model met een rijdynamiek waar liefhebbers in die tijd bij Mercedes-Benz tevergeefs naar zochten. Het was dan ook uniek ook deze kenmerken, sportiviteit en rijdynamiek, aan de lange rij merk-CV toe te kunnen voegen.

Alleen al aan de volledig nieuw ontwikkelde “Raumlenker” achteras is 15 jaar ontwikkeling aan vooraf gegaan en koste aan ontwikkelingsgeld hetzelfde waar in die tijd een compleet nieuw model voor werd ontwikkeld. Niet minder dan 5 draagarmen per wiel stonden garant voor optimaal wegcontact onder zowel sportieve als ook op comfort gerichte uitstapjes. In het begin geleverd met de verbeterde 2 liter motor met carburateur of Bosch KE-jetronic inspuitsysteem en later uitgebreid met de motorvarianten 2.3, 2.6, 2.3-16 met benzine als consumptiemiddel en 190D, 190D 2.5 en 190D 2.5 turbo als diesel varianten.

Voor het sportieve topmodel 190E 2.3-16 zocht men de samenwerking met het Engelse Cosworth, fabrikant van sportieve cilinderkoppen en dito motoren. Basis was het beproefde 2.3 liter motorblok, over 4 cilinders verdeeld. De kwaliteit en levensduur van deze combinatie werd beproefd op het zuid Italiaanse Nardo circuit, alwaar drie team (rood-wit en groen) competatief tegen elkaar raceten op lange afstand. Hierbij zijn, nog steeds ongeslagen, snelheidsrecords gebroken met een gemiddelde snelheid van 247,9 km/uur over de afstanden 25.000 km, 25.000 mijlen en 50.000 km.Hiermee was de Mercedes-Benz kwaliteit bewezen en stond ook deze nieuwe telg garant voor een lange levensduur.

De combinatie met de bij Cosworth ontwikkelde cilinderkop en het in eigen huis gestylde spoilerpakket maakte van de 2.3-16, na wat sportieve toevoegingen, een echte sportsedan. Zo sportief zelfs dat menig raceteam de auto ombouwde tot volwaardig racewagen. Zo volwaardig zelfs dat zij voor de terugkeer van Mercedes-Benz in de autosport zorgde, en wel in de toenmalige koningsklasse DTM. Met de 190E 2.3-16 en de latere racevarianten 190E 2.5-16, 190E 2.5-16 Evolution en 190E 2.5-16 Evolution2 zijn dan ook talloze overwinningen behaald in verschillende raceklassementen.

Met de zogenaamde EVO2 is Mercedes-Benz in 1992 kampioen geweest in het toenmalige DTM kampioenschap. De Mercedes-Benz 190 is in vele varianten een tijdloze en begerenswaardige verschijning!

Deze Evolution 1 is afkomstig van een verzamelaar en liefhebber. Zij heeft hoofdzakelijk, en zeker de laatste 15 jaar, binnen geslapen. Van de Evolution 1 zijn slechts 500 exemplaren gebouwd als homologatievoertuig voor het DTM raceseizoen 1989. Alle boekjes en documentatie, en meer, wordt bij deze auto meegeleverd.

Hoeveel kost een Mercedes-Benz 190-serie verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Carel Wüst Classics BV

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken