Let op! Geld lenen kost geld
MG SA - - Cabriolet by Keller / Reinbolt & Christe - AutoWereld.nl
 

MG SA - - Cabriolet by Keller / Reinbolt & Christe

1936, Benzine, Handgeschakeld, Cabriolet, Zwart
€ 99.500
8.264 km

Algemeen

Prijs € 99.500
Bouwjaar 1936
Kilometerstand 8.264 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen -
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken DZ-03-78
Datum deel 1 13-11-1936 (import)
Motorvermogen 55 kW (75 pk)
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 6-cilinder
Cilinderinhoud 2366 cc
Energielabel -
Carrosserie Cabriolet
Kleur Zwart
Oorspronkelijke kleur Burgundy Red over Black
Gewicht 1550 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -

Aanbieder

Cool Classic Club B.V.
Energiestraat 3

1411AN Naarden

0352031753

https://coolclassicclub.com

Vergelijkbare MG SA occasions

Opties & accessoires

Veiligheid
  • Mistlampen
Comfort
  • Lederenbekleding
Praktisch
  • Achterbank neerklapbaar

Extra informatie

Aandrijving: Achterwielaandrijving
Interieurkleur: Beige
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 1
Motorrijtuigenbelasting: geen

= Aanvullende opties en accessoires =

Comfort & Interieur
- Achterbank in delen neerklapbaar
- Armsteun voor

Exterieur
- Mistlampen voor

Overig
- analoge klok

= Bijzonderheden =

English Below.

In 1936 bouwde MG hun grootste en meest luxueuze auto tot dan toe: de SA. Een stijlvolle sport saloon, bedoeld voor de gentleman die zich graag net iets onderscheidde van de rest – zonder in te leveren op prestaties of uitstraling. De meeste exemplaren kregen een koets van MG zelf. Maar heel soms werd er iets bijzonders besteld. En dat zien we hier..

Deze MG SA werd nieuw geleverd als rolling chassis en kreeg zijn carrosserie aangemeten door het Zwitserse Reinbolt & Christe – in opdracht van Mr. Keller, de toenmalige directeur van Sportscar AG, de Zwitserse importeur van MG. Tussen 1936 en 1939 liet hij door Reinbolt & Christe een aantal bijzondere carrosserieën bouwen op diverse MG-chassis. Slechts negen daarvan zijn gebouwd op het SA-type chassis. Elk uniek, elk met Zwitserse precisie vormgegeven.

Het resultaat is een uiterst sierlijke cabriolet, met vloeiende lijnen, een subtiele taillelijn en een elegant opklapbare linnen kap. Je voelt het vakwerk in elk detail – van de lange motorkap tot de gestroomlijnde achterzijde. Dit is geen 'MG zoals je hem kent', maar een zeldzame continentale interpretatie van Britse grandeur.

Het bijzondere verhaal stopt daar niet. Deze auto maakte lang deel uit van een privécollectie van een toegewijde MG-verzamelaar. Iemand die zijn klassiekers niet snel ‘even doet’, maar met toewijding restaureert. Zonder haast, pure verfijning en geduld. De restauratie van deze MG SA duurde ruim tien jaar. Elk detail is onder handen genomen met dezelfde liefde waarmee hij ooit gebouwd werd. Geen overhaaste cosmetische ingrepen, maar een integrale benadering waarbij techniek, carrosserie en interieur weer tot leven zijn gebracht.

Een discrete maar waardevolle upgrade tijdens de restauratie is de toevoeging van stuurbekrachtiging. Een onzichtbare ingreep, maar eentje die het rijplezier aanzienlijk vergroot – zeker bij lage snelheden en in het stadsverkeer. Zo blijft de authentieke ervaring intact, maar rijdt hij zoals je het vandaag zou willen.

Onder de lange motorkap ligt nog steeds de zeldzame, originele 2.3 liter zescilinder lijnmotor, die verrassend levendig rijdt, zeker voor een vooroorlogs model. De handgeschakelde bak voelt mechanisch eerlijk en de auto rijdt, remt en schakelt super. Dit is geen fragiel museumstuk, maar een rijdende herinnering aan een tijd waarin auto's nog met de hand werden gevormd.

De combinatie van Britse techniek, Zwitserse carrosseriekunst én dit unieke historisch verhaal maakt deze MG SA tot een van de meest bijzondere uitvoeringen van het model. Een auto met statuur, stijl, karakter en verhaal.

Voor de verzamelaar die alles al heeft. Of voor de liefhebber die zonsopgangen het liefst beleeft in een open vooroorlogse cabriolet, in alle rust en stijl. Dit is geen auto die je bezit. Dit is een auto waarvan je tijdelijk de hoeder mag zijn.

--

English.

In 1936, MG built their largest and most luxurious car to date: the SA. A stylish sports saloon, intended for the gentleman who liked to stand out—just slightly—from the crowd, without compromising on performance or appearance. Most examples were bodied by MG themselves. But occasionally, something truly special was commissioned. And that's what we see here...

This MG SA was originally delivered as a rolling chassis and bodied by Swiss coachbuilder Reinbolt & Christe—commissioned by Mr. Keller, then-director of Sportscar AG, the Swiss MG importer. Between 1936 and 1939, he had several unique bodies crafted by Reinbolt & Christe on various MG chassis. Only nine were built on the SA-type chassis. Each one unique, each one shaped with Swiss precision.

The result is an exceptionally elegant convertible, with flowing lines, a subtle waistline, and a gracefully folding fabric top. You can feel the craftsmanship in every detail—from the long bonnet to the streamlined rear. This isn’t an MG as you know it, but a rare Continental interpretation of British grandeur.

The story doesn’t end there. This car spent many years as part of a private collection belonging to a dedicated MG enthusiast—someone who doesn’t "just do" classics, but restores them with patience and devotion. The restoration of this MG SA took more than ten years. Every detail was lovingly brought back to life with the same care it was originally built. No rushed cosmetic job, but a complete approach, reviving the mechanics, bodywork, and interior.

A discreet yet valuable upgrade during the restoration was the addition of power steering. An invisible modification—but one that significantly enhances driving pleasure, especially at lower speeds or in city traffic. The authentic driving experience remains intact, but it now drives as you'd wish today.

Under the long bonnet lies the rare, original 2.3-litre straight-six engine, which feels surprisingly lively—especially for a pre-war model. The manual gearbox has a pure, mechanical feel, and the car drives, shifts, and brakes beautifully. This is no fragile museum piece, but a rolling tribute to a time when cars were still shaped by hand.

The combination of British engineering, Swiss coachbuilding, and this unique historical story makes this MG SA one of the most special examples of the model. A car with stature, style, character, and soul.

For the collector who already has everything—or the enthusiast who prefers to greet the sunrise in an open-top pre-war convertible, in quiet elegance.
This is not a car you own. This is a car of which you are merely a temporary guardian.

Hoeveel kost een MG SA verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Cool Classic Club B.V.

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken

Meer bekijken