
Peugeot RCZ - 1.6 THP 200 Turbo - Parelmoer Wit - DEFECT - Project of Donor Auto of RCZ Specialist gezocht
Algemeen
Prijs | N.o.t.k. |
Bouwjaar | September 2010 |
Kilometerstand | 141.800 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 6 |
APK | Ja, tot 02 december 2025 |
BTW auto | - |
Kenteken | 26-RJK-8 |
Datum deel 1 | 29-09-2010 |
Topsnelheid | 235 km/u |
Acceleratie | 0-100 km/u in 7,60 sec |
Motorvermogen | 147 kW (200 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | 4 |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1598 cc |
Energielabel | B |
Carrosserie | Coupé |
Kleur | Wit (Parellak) |
Oorspronkelijke kleur | - |
Gewicht | 1272 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |
Verbruik | (±) 1 op 14 |
Introductiejaar | juni 2010 |
Meer modelinformatie |


Opties & accessoires
- ABS
- Airbags
- Centrale deurvergrendeling
- ESP
- Getint glas
- Hoofdsteunen achter
- Mistlampen
- Parkeersensor
- Traction Control
- Airconditioning
- Binnenspiegel aut. dimmend
- Boordcomputer
- Climate Control
- Cruise Control
- Elek. bedienbare ramen
- Elek. verstelbare spiegels
- Elek. verstelbare stoelen
- In hoogte verstelbaar stuur
- Lederen bekleding
- Regensensor
- Stoelverwarming
- Stuurbekrachtiging
- Xenon verlichting
- Navigatiesysteem
- Radio/CD-speler
- Lichtmetalen velgen
- Sportstoelen
- Buitenspiegels in carrosseriekleur
- Bumpers in carrosseriekleur
- Spoiler
- JBL geluidsinstallatie
Extra informatie
Peugeot RCZ THP 200 - DEFECT - Project of Donor auto - Of Peugeot Specialist gezocht
Boordcomputer defect, motor loopt op 3 cilinders.
Het verhaal van deze auto
Deze auto is in november 2023 gekocht van Carrion BV in Oosterhout waar deze nog maar kort te koop stond. De Auto zag er piekfijn uit had een gedegen onderhoudshistorie maar had wel wat motorstoring klachten. Turbodruk viel weg en de motor ging in noodloop.
Zij hebben voor aflevering een aantal zaken nog verricht:
- Dashboard leer hersteld
- Airco Condensor vervangen
- Kachelhuis vervangen
- Multiriem vervangen
- Nieuwe bougies geplaatst
De auto heb ik bewust gekocht mét de klachten wetende dat de THP motoren in deze auto's gevoelig zijn. Extra reparatiekosten voor een volledige restoratie had ik ingecalculeerd.
Voor velen zijn deze kosten te hoog om er nog aan te beginnen en wordt de auto dus afgeschreven. Ik wilde de uitdaging aangaan omdat ik een liefhebber ben van dit model wat een toekomstige klassieker wordt.
Na aanschaf heb ik bij het bekende Carrec in Soesterberg alles aangepakt wat aangepakt moest worden om van deze auto weer een fijn rijdende en mechanisch werkende sportcoupé te maken.
- Nieuwe turbo
- Nieuwe distributieketting + spanner
- Nieuwe Michelin Pilot Sport 5 banden
- Nieuwe spoorstangen
- Nieuwe aandrijfhoezen
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe bougies
- Nieuwe bobines
- Katalysator revisie
- Polijsten koplampen
- Kleppendeksel vervangen
- Granulaat reiniging
- etc.
Er stond weer een prachtig uitziende en mechanisch volledig frisse Peugeot RCZ 200 op de oprit.
Wat is er dan gebeurd?
Na twee weken uitstekend rijplezier begon de motor tijdens het rijden ineens op 3 cilinders te lopen. Het voelde als een kapotte bobine.
Terug naar Carrec waar ze constateerden dat de bobine was ontploft en een defect aan de boordcomputer er voor zorgde dat deze de ontsteking signalen nog maar naar 3 van de 4 cilinders stuurde.
Onder garantie nieuwe boordcomputer en bobines geplaatst, alles hersteld en zij hebben ook 200 km proefgereden. De ochtend dat ze me wilden bellen om de auto op te halen ontstond hetzelfde euvel opnieuw.
Bobine ontploft, nog maar 3 cilinders en kortsluiting boordcomputer waardoor deze opnieuw defect was.
Op dit punt besloot de garage dat het niet verstandig was verder te gaan met deze auto. De tijd en kosten die verbonden zijn aan het diagnoseren en het herleiden van het probleem dat dit op lukrake momenten kan veroorzaken en de kosten die gemoeid zijn met steeds een nieuwe boordcomputer aanschaffen zijn dermate hoog dat ze me niet verder konden helpen.
Het kan een kortsluiting in de kabelboom zijn maar zonder zekerheid is het onverstandig aan een dergelijke klus te beginnen.
Sindsdien staat de auto stil op de oprit. Dat is nu een halfjaar.
Enorm veel aan deze auto is vernieuwd en vervangen. Er zitten voor duizenden euro's nieuwe geïnstalleerde onderdelen op en toch rijdt de auto niet meer.
De defecte boordcomputers liggen nog aan boord maar op dit moment zit er dus geen werkende boordcomputer meer aangesloten.
Daarnaast is er zichtbare corrosie op de remschijven door maanden stilstaan.
Deze auto is zodoende total loss en slechts geschikt voor een Peugeot kenner die het euvel kan en wil opsporen of als donorauto voor een andere RCZ.
Gezien de grote hoeveelheid kosten aan nieuw geplaatste onderdelen gaat deze auto niet naar de sloop maar zoekt die een garagist, handige hobbyist of eigenaar van een andere RCZ.
Volledige onderhoudshistorie + facturen zijn bewaard en inzichtelijk op verzoek.
Teveel pagina's om allemaal up te loaden.