Let op! Geld lenen kost geld
Porsche 911 - 3.0 Turbo - 1 of first 500 Turbo cars - Original KM - German Delivered - - AutoWereld.nl
 

Porsche 911 - 3.0 Turbo - 1 of first 500 Turbo cars - Original KM - German Delivered -

06-1975, Benzine, Handgeschakeld, Coupé, Grijs
€ 180.000
71.733 km

Algemeen

Prijs € 180.000
Bouwjaar Juni 1975
Kilometerstand 71.733 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnellingen 5
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken ZX-36-HN
Datum deel 1 30-06-1975 (import)
Topsnelheid -
Acceleratie -
Motorvermogen 191 kW (260 pk)
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 6-cilinder
Cilinderinhoud 3000 cc
Energielabel -
Carrosserie Coupé
Kleur Grijs (Metallic)
Oorspronkelijke kleur Silber Metallic (grijs metallic)
Gewicht 1195 kg
Trekgewicht max -
Trekgewicht onger. -
Verbruik -
Introductiejaar juli 1977
Meer modelinformatie

Aanbieder

Cool Classic Club B.V.
Energiestraat 3

1411AN Naarden

0352031753

https://coolclassicclub.com

Opties & accessoires

Veiligheid
  • Airbags
  • Mistlampen
Comfort
  • Airconditioning
  • Elek. bedienbare ramen
  • Lederenbekleding
Praktisch
  • Achterbank neerklapbaar
Exterieur
  • Bumpers in carrosseriekleur

Extra informatie

Aandrijving: Achterwielaandrijving
Interieurkleur: Zwart
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 3
Motorrijtuigenbelasting: geen

= Aanvullende opties en accessoires =

Comfort & Interieur
- Achterbank in delen neerklapbaar
- Armsteun voor
- Hoofdsteunen voor
- Lederen stuurwiel
- Toerenteller

Exterieur
- Metallic lak
- Mistlampen voor

Overig
- 3 punts veiligheidsgordel
- analoge klok

= Bijzonderheden =

English/German Below.

"Look at it this way: it’s either an expensive sports car or a very reasonable racecar."

Een Porsche die al je zintuigen aanscherpt: de Porsche 930 Turbo. Onder liefhebbers staat hij bekend als de Widowmaker. Waarom die bijnaam? Omdat deze neunelfer, naast zijn uitzonderlijke 3.0-liter boxermotor, is uitgerust met een forse turbo. De 911S stond al bekend om zijn dubbele karakter. Je kon er comfortabel mee cruisen, maar zodra je vermogen vroeg van de boxer, moest je volledig gefocust zijn – met het grootste deel van het gewicht op de achteras.

De naam Widowmaker prikkelt de zintuigen, maar de auto is niet echt “gevaarlijk.” Ferdinand Porsche schonk immers de allereerste 930 Turbo aan zijn dochter, Louise Piëch. De erkenning van het potentieel van deze vurige 911 is allesbehalve bescheiden. Misschien weerspiegelt de 911 Turbo-lijn wel het leven van een typische kunstenaar: hij begon (met de 930) wild en ongetemd, maakte diepe indruk en eindigde soms letterlijk in de heg. Vandaag, na decennia van verfijning, structuur en balans, zijn ze meer beheerst, minder excentriek – en de ervaring wat “getemder.”

Destijds was de 930 Turbo een directe concurrent van de Lamborghini Countach en Ferrari 365 GT4 BB. Met een sprint van 0–100 km/u in slechts 4,8 seconden is het zelfs vandaag nog een ongelooflijk snelle auto. Na de aankondiging van de productie werd Porsche overspoeld met bestellingen. Het oorspronkelijke plan om 500 “first editions” te bouwen werd direct verdubbeld naar 1.000. Uiteindelijk werden wereldwijd net geen 18.000 exemplaren geleverd, waardoor veel vroege klanten tevergeefs op de wachtlijst stonden.

En precies één van die 500 “first edition”-exemplaren hebben wij nu in onze showroom! Oorspronkelijk geleverd in Duitsland en sinds 1991 in Nederland. De afgestempelde onderhoudsboekjes bevestigen de originele kilometerstand. Bijzonderheden zijn onder andere de turbo-striping aan de achterzijde, goudkleurige Porsche-logo’s op de portieren en zeldzame goudgespoten velgen – een perfecte weerspiegeling van de retro, gedurfde geest van de Porsche-ingenieurs uit de jaren zeventig.

Er valt nog zoveel meer te vertellen, en we nodigen serieuze verzamelaars van harte uit om een aanvraag in te dienen voor dit werkelijk opmerkelijke stukje autogeschiedenis.

--
"Look at it this way: it’s either an expensive sports car or a very reasonable racecar."

A Porsche that sharpens every one of your senses: the Porsche 930 Turbo. Among enthusiasts, it is famously known as the Widowmaker. Why the Widow? Because this ‘neunelfer’, in addition to its exceptional 3.0-litre boxer engine, is equipped with a substantial turbo. The 911S was already renowned for its dual personality. You could cruise in comfort, but the moment you demanded power from the boxer, you had to be fully attentive, with the majority of the weight resting over the rear axle.

The name Widowmaker should already set the senses alight, yet the car is not truly “dangerous.” After all, Ferdinand Porsche himself presented the very first 930 Turbo to his daughter, Louise Piech. The recognition of this fiery 911’s potential is far from modest. Perhaps the 911 Turbo lineage mirrors the life of a typical artist: it began (with the 930) wild and untamed, leaving many deeply impressed and occasionally sprawled in the hedgerows. Today, after decades of refinement, structure, and balance, they are more controlled, less eccentric, and the experience is somewhat “tamer.”

At the time, the 930 Turbo was a direct competitor to the Lamborghini Countach and Ferrari 365 GT4 BB. With a 0–100 km/h sprint in just 4.8 seconds, it remains an incredibly rapid car even today. Following the announcement of its production, Porsche was inundated with orders and reservations. The initial plan to produce 500 “first editions” was immediately doubled to 1,000. Ultimately, just under 18,000 units were delivered worldwide, leaving many early customers eager to secure one.

And it is precisely one of those 500 “first edition” examples that we now have in our showroom! Originally delivered in Germany and residing in the Netherlands since 1991, its stamped service booklets confirm the original mileage. Special features include the turbo stripes on the rear, gold-lettered Porsche logos on the doors, and rare gold-painted wheels—perfectly capturing the retro, audacious spirit of Porsche engineers in the 1970s.

There is so much more to tell, and we warmly invite serious collectors to submit an enquiry about this truly remarkable piece of automotive history.

--

German.

Betrachten Sie es so: Entweder ist es ein teurer Sportwagen oder ein sehr erschwinglicher Rennwagen.

Ein Porsche, der all Ihre Sinne schärft: der Porsche 930 Turbo. Unter Enthusiasten ist er berühmt als der Widowmaker – der „Witwenmacher“. Warum dieser Name? Weil dieser Neunelfer neben seinem außergewöhnlichen 3,0-Liter-Boxermotor mit einem kräftigen Turbolader ausgestattet ist. Der 911S war bereits für seine doppelte Persönlichkeit bekannt: Man konnte bequem cruisen, doch sobald man Leistung vom Boxer verlangte, musste man hochkonzentriert sein – mit dem größten Teil des Gewichts auf der Hinterachse.

Der Name Widowmaker lässt die Sinne aufhorchen, doch wirklich „gefährlich“ ist der Wagen nicht. Immerhin überreichte Ferdinand Porsche selbst den allerersten 930 Turbo seiner Tochter Louise Piëch. Die Anerkennung des Potenzials dieses feurigen 911 ist alles andere als bescheiden. Vielleicht spiegelt die 911-Turbo-Baureihe das Leben eines typischen Künstlers wider: Sie begann (mit dem 930) wild und ungezähmt, beeindruckte tief – und landete gelegentlich im Straßengraben. Heute, nach Jahrzehnten der Verfeinerung, Struktur und Balance, sind sie kontrollierter, weniger exzentrisch – und das Erlebnis etwas „zahmer“.

Damals war der 930 Turbo ein direkter Konkurrent des Lamborghini Countach und Ferrari 365 GT4 BB. Mit einem Sprint von 0–100 km/h in nur 4,8 Sekunden ist er selbst heute noch beeindruckend schnell. Nach der Produktionsankündigung wurde Porsche von Bestellungen überflutet. Der ursprüngliche Plan, 500 „First Editions“ zu bauen, wurde sofort auf 1.000 verdoppelt. Letztlich wurden weltweit knapp 18.000 Exemplare ausgeliefert – viele frühe Kunden gingen leer aus.

Und genau eines dieser 500 „First Edition“-Modelle steht jetzt in unserem Showroom! Ursprünglich in Deutschland ausgeliefert und seit 1991 in den Niederlanden beheimatet. Das abgestempelte Serviceheft bestätigt die originale Laufleistung. Besondere Merkmale sind die Turbo-Streifen am Heck, goldfarbene Porsche-Schriftzüge an den Türen und seltene goldlackierte Felgen – ein perfektes Sinnbild für den mutigen Retro-Geist der Porsche-Ingenieure der 1970er Jahre.

Es gibt noch so viel mehr zu erzählen – wir laden ernsthafte Sammler herzlich ein, eine Anfrage zu diesem wahrhaft bemerkenswerten Stück Automobilgeschichte zu stellen.

Hoeveel kost een Porsche 911 verzekering?


Check nu wat de autoverzekering gaat kosten. Vergelijk hier alle verzekeringen
Meld een fout

Contact opnemen met Cool Classic Club B.V.

Door gebruik te maken van onderstaande formulier wordt er een gratis account aangemaakt bij AutoWereld.nl. Door dit account aan te maken kunt u eenvoudiger communiceren met het autobedrijf. U kunt zich te allen tijde weer uitschrijven.

Laatst bekeken