
Volkswagen Kever - 1/11 “Ovaal”
Algemeen
Prijs | € 24.500 |
Bouwjaar | 1957 |
Kilometerstand | 57.093 km |
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handgeschakeld |
Aantal versnellingen | 4 |
APK | - |
BTW auto | Nee, marge |
Kenteken | DZ-87-10 |
Datum deel 1 | 01-01-1957 (import) |
Motorvermogen | 22 kW (30 pk) |
Aantal deuren | 2-deurs |
Aantal zitplaatsen | - |
Aantal cilinders | 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1192 cc |
Energielabel | - |
Carrosserie | - |
Kleur | Groen |
Oorspronkelijke kleur | Agave |
Gewicht | 710 kg |
Trekgewicht max | - |
Trekgewicht onger. | - |


Aanbieder
Extra informatie
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 1.110 kg
Interieur: Rood, Skai
Emissieklasse: Euro 0
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
Motorrijtuigenbelasting: geen
Optioneel afleverpakket (zonder meerprijs): Geen garantie
= Aanvullende opties en accessoires =
- Chrome sierringen
- Imperiaal
- Rechter buitenspiegel
- Richtingaanwijzers
= Bijzonderheden =
Originele Volkswagen “Ovaal” uit januari 1957
Deze VW 1/11 met chassisnummer 1-1404896 in de groene kleur Agave met een rood interieur werd gebouwd in de eerste week van 1957 voor export naar Zweden.
Importeur AB Scania-Vabis uit Södertälje gaf op 17 januari 1957 voor deze VW Limousine een conformiteitsverklaring af. Daarop stond o.a. dat er een 30 pk motor was gemonteerd.
Slechts korte tijd later, op maandag 21 januari 1957, arriveerde de 100.000ste voor Zweden bestemde Volkswagen in de haven van Stockholm!
Deze groene kever met ovale achterruit was bestemd voor een klant in Kalmar en werd daarheen vervoerd per autotransporter. De aflevering vond op 1 maart 1957 plaats door VW-dealer Rydsberg Motor.
De VW kreeg het kenteken H 32507. Eind jaren zestig introduceerde Zweden nieuwe kentekenseries en werd voor de auto het nieuwe nummer FZU 527 afgegeven.
Jaarlijks reed de VW ruim 4.000 km, soms een paar duizend meer. In september 1975 was de kilometerstand net de 60.000 gepasseerd. Eind 1980, inmiddels 24 jaar oud, tikte de teller de 90.000 aan. Vermoedelijk heeft hij tot halverwege de jaren tachtig zo’n 30 jaar lang bij dezelfde eigenaar gereden met een eindscore van 106.000 km. Ieder jaar werd hij opnieuw gekeurd. Daarna is de VW ovaal kever netjes opgeborgen.
Omstreeks 2019 kwam hij weer tot leven en ging naar liefhebbers in Frankrijk. Daar heeft men hem technisch volledig in orde gemaakt, klaar om opnieuw de weg op te gaan.
Eind september 2019 kwam de groene ovaal kever naar Nederland en kreeg bij de RdW probleemloos een kenteken.
Deze pure ongerestaureerde Ovaal is te koop !
Deze 68 jaar oude Agave groene Volkswagen met rood interieur verkeert in een volledig originele staat en is uitgerust met accessoires uit die tijd:
- Jokon zijlicht richtingaanwijzer aan de deurstijlen
- “turbo disk” aluminium wielsierringen
- Perohaus slot aan de versnellingspook
- Flowguide defroster windgeleiders op het dashboard
- aluminium steenslagbeschermers bij de achterspatborden
- Albert Schwan rechter buitenspiegel
- imperiaal voor 50 kg daklast
- spatlappen
- antenne
Zweedse successtory van Volkswagen
Nadat Pon de eerste importeur van Volkswagen werd, volgden België, Zwitserland en als vierde land Zweden. Hiervoor tekende op 10 juni 1948 de vrachtwagenfabriek AB Scania-Vabis uit Södertalje een contract.
AB Scania-Vabis was bijzonder succesvol met de verkoop van Volkswagens. In enkele jaren tijd wist men op afstand van andere merken marktleider te worden. Dat duurde tot aan 1962 waarna de Volvo kattenrug de meest verkochte auto in Zweden werd.
De nieuwe Volkswagens gingen vanaf de fabriek in Wolfsburg met de trein naar de haven van Lübeck. Dan volgde een transport per schip naar de haven van Stockholm en daar vandaan opnieuw op de trein naar het opslagterrein in Södertalje.
Vanaf 1954 importeerde AB Scania-Vabis jaarlijks meer dan 14.000 VW’s, waarvan dit exemplaar er eentje is. Dit succes werd mede gestimuleerd door een reclameactie met een prijs voor degene die aantoonbaar meer dan 100.000 km met dezelfde motor had afgelegd.
Dat werden er aanmerkelijk meer dan vooraf was bedacht!
Hoewel men in Zweden tot 3 september 1967 nog links reed, hadden vrijwel alle geïmporteerde auto’s het stuur toch aan de linkerkant.
Hoeveel kost een Volkswagen Kever verzekering?
Check nu wat de autoverzekering gaat kosten.